Farvede blomkål

Vi har i Prima frugt flotte farvede blomkål. Blomkål har en fantastisk smag og kan bruges til mange forskellige retter. Mad med forskellige farver er meget mere interessant, så det er altid en god idé for eksempel at købe forskellig farvede kål, så man samtidigt også øger ens sundhed. Farverne i grøntsager siger noget om vitamin- og antioxidantindholdet.

Læs her om hvad de forskellige blomkål indeholder:

Farvede blomkål

Orange blomkål

Orange blomkål er flot gennemfarvet og beholder farven ved kogning. Smagen er lidt mildere end den hvide blomkål. Den er også flot i salatskålen.

Orange blomkål får sin flotte farve fra pigmentet beta-caroten. Faktisk indeholder orange blomkål ca. 25 gange mere beta-caroten end den almindelige hvide version. Beta-caroten hører til i kategorien caro­tenoider, der rummer en række A-vitamin lignende stoffer fra planteri­get.

Sundhedsmæssigt har det en række kræftforebyggende egenskaber, og kan have en positiv effekt på synet. Beta-caroten optages klart bedre, når man får det fra grøntsager i forhold til kosttilskud.

Farvede blomkål

Romanesco blomkål

Romanesco blomkålen har en virkelig god smag både kogt og i salatskålen. Smagen er helt anderledes end den hvide blom­kål. Spiser man den rå, kan smagen minde lidt om grønne asparges.

Romanesco blomkål er en sjov variant, en krydsning mellem broccoli (der også er en kåltype) og den klassiske hvide blomkål. De juletræslignende blomster er enormt dekorative, og smagen er en smule mindre “kålagtig” end den hvide blomkål.

Romanesco blomkålen får, ligesom alle andre grønne grøntsager, sin farve fra pigmentet chlorofyl.

Sundhedsmæssigt
Den tyske forsker og nobelprisvinder ved navn Richard Wilstatter anerkendes som manden, der gennemskuede chlorofylmolekylets struktur i starten af 1900-tallet. Senere i 1980’erne dukkede de første forsøg op, der indikerede chlorofyls kræftforebyggende egenskaber. Udover at forebygge kræft, kan chlorofyl også styrke immunforsvaret og hjælpe mod dårlig ånde.

Farvede blomkål

Lilla blomkål

Lilla blomkål bør ikke koges, da de bliver mørke og lidt kedelige at se på (smagen er dog stadig god). Hvis man bruger den i salat er den virkelig flot, med hvide og lilla striber. Smagen er frisk som den hvide blomkål.

Lilla blomkål får sin opsigtsvækkende farve fra en gruppe pigmenter kaldet anthocyaniner (navnet kommer fra græsk og er sat sammen af anthos, som betyder blomst og cyanos, der betyder blå).

Kemisk/gastronomisk er denne gruppe pigmenter interessante, da de skifter farve afhængigt af om de optræder i et surt, neutralt eller basisk miljø. Fra den sure ende af pH-skalaen starter de med at være røde, derefter blå og violette og til sidst grønne i den basiske ende.

Potente antioxidanter bekæmper der­ved skadelige frie radikaler i kroppen. Man kan altså sige, at anthocyniner hjælper muskelcellerne med at optage glukose og samtidig sørger for, at det ikke bliver lagret som fedt. Derudover har man bevist at især ovennævnte cyanidiner kan opregulere fedtforbræn­dende enzymer og forøge fedtforbræn­dingsaktiviteten i fedtceller.

Seneste nyheder

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk